8.5.09

.aku ingat.

*entri yang guna bahasa rojak. conveying that i am still in searching of identity. cewah!*

umur aku dah 21. tapi still, tak lepas lagi identity vs role cofusion stage. nak jadi ape aa? aku ada problem of identity diffusion ke aa? adei...
tapikan,
daripada aku kecik sampai besar ni, aku macam dah transform banyak kali gak kot... but still, aku tak tahu aku ni akan end up macam mana.
sekolah rendah: banyak cakap cam ayam
sekolah menengah:
lower - macam orang hilang arah (especially form 2) tapi dah tak talkative lagi kot
upper - tak banyak cakap dengan cikgu. cakap dengan orang yang rasa boleh get along je.
sekarang: buat hal sendiri. sedih sendiri2. gelak ramai2.


akukan,
serious cakap.
aku tak suka gila zaman sekolah rendah aku. more precisely, sekolah rendah tahap dua. darjah 5 dan 6.

sebab tahap satu aku ada cikgu yang sangat baik. kan irsyad kan? yang selalu rotan kita dengan bulu ayam yang batang plastic kalau tak siap homework, tak hafal sifir, tak dapat sampai markah yang dia nak dalam latihan pts... hehehe... how sweet... i miss that moment.

tapi, kalau boleh delete memory aku, aku memang nak sangat delete chapter zaman sekolah rendah tahap dua, darjah 5 dan 6.
aku dulu budak banyak mulut. semua aku nak tanya. semua aku nak persoalkan. irsyad tahu aku macam mana. consequently, ramai gila orang tak suka aku. ada yang buat2 suka depan aku, tapi belakang backstab. mengumpat segala macam. ada sekali tu, classmate aku. mengata aku depan mata aku sendiri. guna bahasa 'fa fa' tu. macam "nafadifiyafah tufu kafan blaflablafla..." aku belagak cool gila. konon2 tak faham. balik rumah aku nanges bawah ketiak mama.

cikgu2 pun ada tak suka aku. ada satu ustazah ni memang nak pangkah aku je. siap bandingkan aku dengan angah. yes, i know... she is much better than me. so what? satu incident: aku main lawan tangan. dia sembur aku. mende entah aku tak ingat. tapi lebih kurang macam, "awak ingat lawan tangan tu bagus sangat? main macam budak lelaki. orang tengok macam apa dah". dia cakap depan kelas. aku diamkan. tapi aku malu woo! umur 10 tahun dah tahu malu kot. pastu aku dengar cite dia cakap dengan budak asrama anak yatim jangan jadi macam nadiah. whoaa! ok, fine... pastu panggil aku mulut murai depan kelas. aku jadi bahan. budak lelaki especially m daud kilau (irsyad should know who he is. hey, we named him together okay!) kalau lalu sebelah van sekolah aku jerit kuat2 "nadiah mulut murai!". jerit yang berlagu tu... aku macam nak nangis. tapi aku buat muka seposen je.
pastu ada cikgu muzik ni. dia selalu mintak tolong aku. 1 day, mase practice mende tah, dia tanya aku. "nadiah, suke tak cikgu muzik baru?" aku yang mulut celupar tak hengat ni jawab honest gila, "tak bestla... selalu belajar lagu sama." lepas tu aku tengok dia senyum2 sambil pandang belakang aku. aku toleh. rupanya cikgu muzik baru aku (cikgu sains sebenarnya) tengah berdiri belakang aku. mintak maasf cikgu s... saya tahu cikgu kecil hati... tapi saya tak mean pun nak buat cikgu sedih... aku memang marah gila kat cikgu muzik tu. naik sekolah menengah, dia pindah dekat dengan umah aku. depan umah tapi senget sikit. aku memang tak boleh betul tengok muka dia. kalau aku keluar rumah nampak muka dia, aku buat tak nampak je. sampai mama tegur, "nadiah, tegurla cikgu kamu tu..." aku buat bodoh je. sory la cikgu. tapi saya tak berminat nak buat muka manis lepas tu tanya, "oh.cikgu macam mana sekarang?".

friends. ada yang rapat. tipulah tak ada. nurul nadia, ejan (rapat, tapi selalu gila buli aku) pastu tak ingat dah.

ada jugak cikgu2 baik. cikgu sains (cikgu ni kesian. bila sains dapat B, orang salahkan dia tak pandai mengajar. macam haram), cikgu matematik (dia panggil aku nadiah - stress kat h tu. aku suka), cikgu english (motherly. rindu teacher...).

-penat pulak. nanti aku sambung tulis la...-

p/s: entri macam gampang. sebab aku tengah buat assignment macam mana sekolah, education system, teachers boleh influence an individual's well being, how he/she perceives the world around him/her, how he/she reacts semua. suddenly, teringat balik cerita2 busuk zaman sekolah.

2 comments:

-syad- said...

cikgu jamaliah gak yg cool...

.nad. said...

sangat. syad, mlm td aku bual dgn cikgu jamaliah. dia pun busy dgn assgnment. tp dia relax je. aku yg lebih2.
weh! 10000+ words in a week! purata: 1500 words sehari. campur journals yg kene analyse. pastu readings utk support bende yang aku mengarut. pastu design program vocab. pastu test 30%. waaaa.... nak balik... biar. biar aku bebel kat sini. aku nak bebel kat mana lagi? sebab mama sampai kata, kamu ni nadiah... kalau call, mesti mengeluh assignment banyak. buatlah. mana bolh lari.. ni bebel kat kau pulak. haih.