5.5.09

.guruh dan kilat.

aku sangat suka tanya soalan yang orang malas nak jawab. sebab tu encik kopiyowais menyampah sangat dengan aku dulu kot. serius. daripada aku kecil sampai besar ni. mama ayah okaylah. layankan je. kawan2 ada yang malas, ada yang layankan je. cikgu aku (sekolah tak ingat, di temerloh, pahang) pernah sound aku. kata aku ni banyak tanya. busy body. haih. sedihkan aku ini.

minggu lepas. dalam bas. aku tengok tingkap. hujan. aku tanya cik kawan (dalam perjalanan pergi kerja),
"d, kenape ek? kat sini hujan tak pernah ade guruh dengan kilat. cam best je. tapi kat malaysia selalu je kan d kan?"
d angguk, "haahla nad."
"tapikan d, orang kata yang nad penah dengar aa... kilat tu ade bile banyak maksiat. orang sini bukan lagi banyak buat maksiat ke as compared to malaysia?" whoaa! soalan bodoh tak kuasa nak layan aku dah keluar.
"hehe...tak taula nad ek... agaknye sebab sini bersih kot. mane ad pollution sangat kot."
"erm..." aku nak tanye lagi. sebab tak puas hati. tapi tiba2 teringat suara horror cikgu aku masa darjah satu tadi. "nadiah busy body... nadiah busy body... nadiah busy body..." ia sepertinya echoing dalam telinga aku.
aku pun telan liur dan diamkan.

* sampai sekarang aku keliru dengan term yang cikgu aku gunakan. busy body? betul ke term tu? aku tanya bukan fasal kenapa mak leha bercerai ke... pak samad kawen dua ke... baju cikgu beli kat mana ke... kenapa anak cikgu rongak ke... aku tanya soalan bodoh related dengan apa yang aku nampak. macam kenapa harga ayam tu blablabla cikgu? (contoh je. sebab aku tak ingat soalan ape yang aku tanya sampai aku kene sembur). logicla, budak darjah satu... egocentric man! (kenyataan bela diri. hehe.)

pagi tadi. subuh. aku bangun malas gila nak ambil wudhuk. tiba2, bilik aku terang gila. kilat! pastu aku dengar bunyi guruh yang kuat ya ampun. aku terus segar. then, aku teringat soalan tak kuasa nak layan aku yang dilayankan oleh cik kawan. aku senyum sendiri. Tuhan dengarkan soalan tak kuasa nak layan aku ke? Terima kasih Tuhan...


- kopiyowais, nanti kalau ada masa, aku tulis entri tentang orang busuk hati. jahat betul. tapi, kuat ya kawan... ni mungkin ujian Allah untuk keluarga kamu. selalu fikir positif ya. sabar, insyaallah... kamu akan menang. dan untuk orang itu, semoga engkau sedar. kalau engkau itu Allah butakan hati sampai mati, kasihan... dan kalau engkau gunakan cara halus, ingatlah dosa syirik tu tak terampun... semua orang tahu fakta itu kan?
- aku tidak sihat. tekak kering. batuk. selsema. suara dah macam ramli sarip. cepat sihat ya perempuan. kesihan kawan2 kamu.
- semoga aku nanti bakalan jadi cikgu yang tahan meladeni anak2, walaupun soalan mereka jauh lagi bodoh tak kuasa nak layan daripada aku. tapi adakah? haih.

3 comments:

-syad- said...

panggil aku gne name je..haha..xyah kopi2..2 nama pena je..heh..

.nad. said...

biala. kau sengal. 2 kan entri aku. aku nk panggil kau pape biala... as long as i dont call u names. *muke cebik - xpuas hati*

-syad- said...

aku mmg sengal dan xde perasaan..haha..